— te koop — te koop —


Mooie Volga M21 uit 1968 in "YC" uitvoering

Na de dood van Stalin in 1953 waaide er een wind van vernieuwing en hoop op betere tijden door de Sovjet Unie. In 1955 worden de eerste prototypes van de nieuwe GAZ M21 "Volga" aan het Sovjet-publiek voorgesteld. In 1957 gaat de nieuwe Volga als een typisch symbool van zijn tijd in productie. Het is 1958 als in Brussel de Expo '58 wordt gehouden. Speciaal voor dit evenement wordt het Atomium in Brussel gebouwd en laten de Sovjets op hun eigen paviljoen de wereld kennis maken met hun technisch kunnen. De Europeanen maken hier kennis met de auto's uit de Sovjet Unie. In 1961 is Yuri Gagarin de eerste mens in de ruimte. Als dank voor zijn prestaties krijgt hij van de Sovjet-regering een GAZ M21 "Volga" cadeau. De Volga uit de GAZ-autofabrieken is vanaf dat moment meer dan ooit het boegbeeld van de Russische industrie. In 1968 wordt in de voormalig Sovjet satellietstaat Litouwen een nieuwe witgrijze GAZ M21 "Volga" uitgeleverd. De gelukkige eigenaar kan vanaf dat moment gaan pronken met een GAZ M21 YC. De letters YC geven aan dat het hier om een Export-uitvoering gaat. Dus voorzien van alle chroom én een (buizen)radio.

Deze 68-er Volga is sinds 1998 in Nederland en nu te koop. Hij is voorzien van een Nederlands kenteken en nieuwe APK. Ondanks zijn 37-jarige leeftijd staat de Volga er nog behoorlijk netjes bij. Op twee verbeteringen na, een volledige optische (!) elektronische ontsteking en een wisselstroomdynamo is de auto nog volledig origineel. Dat kunnen niet veel van zijn kameraden hem navertellen. In zijn Litouwse nadagen is de auto een keer overgespoten en op die laklaag valt wel iets op aan te merken. De buizenradio is nog aanwezig én werkt. De auto rijdt prima. Topsnelheid was toen niet en is nu nog steeds niet belangrijk. De wegen in de voormalige Sovjet Unie waren te slecht voor hoge snelheden. In Nederland is het anno 2005 er te druk voor. Lekker binnendoor en als de reis toch langer duurt dan verwacht kan er van de voorbank en achterbank samen een tweepersoons bed worden gemaakt. Met gebruik van voldoende spierkracht remt de Volga als de beste en dankzij het grote formaat stuur valt het sturen best mee.

Dit is een auto van een liefhebber voor een liefhebber en met gebruik van het gezonde verstand niet inzetbaar voor dagelijks gebruik. Op dit moment staat de auto altijd droog binnen gestald.

Bij aankoop van de Volga hoort een gratis lidmaatschap van een jaar van de Russische Klassieker Club Nederland (RKCN). De RKCN zorgt ervoor dat eigenaren van de klassieke Russische auto's bij elkaar worden gebracht om bijvoorbeeld te zorgen voor een adequate onderdelenvoorziening. Meer informatie over de RKCN is te vinden op www.rkcn.sollie-dsl.nl

 

Gegevens auto:

Merk GAZ

Type

M21 YC "Volga"
Bouwjaar 1968
Kenteken Nederlands
APK Ja, tot 30 augustus 2006
Motor 2445 cc, 4 cilinder,watergekoeld
Topsnelheid ongeveer 125 km/u
Wegenbelasting wegenbelasting vrij
Verbruik 1 op 7 tot 8 (euro 95)
Prijs € 2.750,–

Foto's

Voor verdere informatie kun u contact opnemen via webmaster@volga.nl


Bovenstaande auto wordt aangeboden door een particulier! Inruil of garantie is dan ook niet mogelijk!